
Μανώλης Μάκαρης: Επαναλειτουργία του Προαστιακού Μεσσηνίας και της Γραμμής Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο!
Η παράταξή μας «Πρώτα η Πελοπόννησος» θεωρεί ότι η αναβίωση του Πελοποννησιακού Σιδηροδρόμου δεν αποτελεί έργο νοσταλγίας, αλλά στρατηγική επιλογή για την πράσινη ανάπτυξη, την περιφερειακή συνοχή, τον πολιτισμό και την τουριστική βιωσιμότητα.
Το τρένο μπορεί να αποτελέσει σύγχρονο εργαλείο βιώσιμης ανάπτυξης, που θα ενώσει πόλεις, χωριά, ανθρώπους, αρχαιολογικούς τόπους και σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, δίνοντας νέα πνοή στην οικονομία και την καθημερινότητα των πολιτών.
🚉 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1️⃣ Επανεκκίνηση βιώσιμων τμημάτων
Α. Προαστιακός Μεσσηνίας (Καλαμάτα–Μεσσήνη–Διαβολίτσι, 42 km)
Με εφικτό κόστος (περίπου 5 εκ. €) και χαμηλό λειτουργικό κόστος (700.000 €/έτος), η Μεσσηνία μπορεί να αποκτήσει ένα σύγχρονο μέσο μεταφοράς για εργαζόμενους, μαθητές και επισκέπτες.
📊 Τα επίσημα στοιχεία από τη λειτουργία του 2009 δείχνουν 8.878 εισιτήρια σε μόλις 15 ημέρες, δηλαδή πάνω από 590 επιβάτες ημερησίως, αποδεικνύοντας τη ζήτηση και τη βιωσιμότητα της γραμμής.
🚆 Ο Προαστιακός θα συμβάλει:
1️⃣ στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού και του προβλήματος στάθμευσης στην Καλαμάτα,
2️⃣ στην ανάπτυξη των χωριών του κάμπου, επιτρέποντας σε πολίτες να ζουν εκεί και να εργάζονται στην Καλαμάτα,
3️⃣ στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ακριβής και δυσεύρετης στέγης στην πόλη.
Β. Γραμμή Κόρινθος–Άργος–Ναύπλιο (61 km)
Η γραμμή διαθέτει υποδομή που μπορεί να επαναλειτουργήσει άμεσα με στοχευμένες παρεμβάσεις χαμηλού κόστους.
🕒 Ο χρόνος διαδρομής Ναύπλιο–Κόρινθος είναι 55 λεπτά, με δυνατότητα άμεσης μετεπιβίβασης στον Προαστιακό Αθηνών, προσφέροντας πρόσβαση σε όλο το λεκανοπέδιο Αττικής και στο Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος (ενδεικτικά Ναύπλιο–Αθήνα 2 ώρες και Ναύπλιο–Αεροδρόμιο 2 ώρες & 25 λεπτά).
🚄 Η λειτουργία της γραμμής Κόρινθος–Άργος–Ναύπλιο θα συμβάλει:
1️⃣ Στην αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου,
2️⃣ Στην επίλυση του προβλήματος στάθμευσης στο Ναύπλιο,
3️⃣ Στην ενίσχυση του τουρισμού και την αναβάθμιση της πρόσβασης σε σημαντικούς αρχαιολογικούς και ιστορικούς τόπους (Νεμέα, Μυκήνες, Τίρυνθα, Άργος, Ναύπλιο),
4️⃣ Στη μείωση εκπομπών CO₂ και του ενεργειακού κόστους,
5️⃣ Στην τοπική οικονομική ανάπτυξη και αναζωογόνηση των περιοχών που εξυπηρετεί.
📊 Η ΜΕΛΕΤΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΟΣΕ
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΟΣΕ (2022):
Οικονομικός Δείκτης Απόδοσης (ERR): 14,73 %
Λόγος Οφέλους προς Κόστος (B/C): 1,62
📈 Η μελέτη τεκμηριώνει ότι η επανεκκίνηση της γραμμής είναι πλήρως εφικτή, με σημαντικά κοινωνικά, περιβαλλοντικά και τουριστικά οφέλη.
Το έργο μπορεί να ενταχθεί σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα (CEF–Transport, LIFE, ΕΣΠΑ 2021–2027).
💶 Τα 15 εκατομμύρια που δεν διεκδικήθηκαν από την Περιφερειακή Αρχή Πτωχού
Ιδιαίτερα σοβαρή ευθύνη φέρει η Περιφερειακή Αρχή Πτωχού για την απώλεια ευρωπαϊκής χρηματοδότησης ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ, που είχε συμφωνηθεί με την Ε.Ε. στις 21 Οκτωβρίου 2022 στην Αρεόπολη.
Η Περιφέρεια δεν διεκδίκησε τα χρήματα αυτά, αφήνοντας να χαθεί μια μοναδική ευκαιρία επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, που θα μπορούσε ήδη να λειτουργεί ως πρότυπο πράσινης μετακίνησης και τουριστικής ανάπτυξης.
🏛️ Ο Σιδηρόδρομος ως Πολιτιστική & Τουριστική Διαδρομή
Ο σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου μπορεί να αναδείξει θεματικές διαδρομές που συνδέουν:
🚆 Νεμέα–Μυκήνες–Άργος (Αρχαίο Θέατρο)–Τίρυνθα–Ναύπλιο
🚆 Καλαμάτα–Άρις (Φράγμα Παμίσου)
🚆 Καλαμάτα–Βαλύρα (Αρχαία Μεσσήνη–Μονή Βουλκάνου–Ανδρομονάστηρο–Παραδοσιακά χωριά)
🚆 Καλαμάτα–Διαβολίτσι (Ναός Επικούρειου Απόλλωνα, Αγία Θεοδώρα Βάστα, πηγές Παμίσου)
🚆 Καλαμάτα–Βασιλικό (Κάστρο Μίλα–Ραμοβούνι, γενέτειρα Κολοκοτρώνη)
Διαδρομές φυσιολατρικού και αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος με έργα τέχνης του 19ου αιώνα:
Διαβολίτσι–Χράνοι Αρκαδίας
Άργος–Αχλαδόκαμπος–Τρίπολη
Προτείνουμε η Περιφέρεια Πελοποννήσου να εντάξει το τμήμα Άργος-Τρίπολη-Μεγαλόπολη σε πρόγραμμα πολιτιστικής – τουριστικής αναβίωσης του σιδηροδρόμου, με δυνατότητα λειτουργίας τουριστικού συρμού τύπου “Train Experience Peloponnese”, που θα ενώνει Ναύπλιο-Τρίπολη-Καλαμάτα, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία διαδρομής μέσα από τα ορεινά τοπία της Αρκαδίας.
Οι διαδρομές μπορούν να ενταχθούν σε προγράμματα Creative Europe, Interreg, ΕΣΠΑ 2021–2027, LIFE, CEF–Transport.
🚆 Δημιουργία Περιφερειακού Σιδηροδρομικού Φορέα Πελοποννήσου
Προτείνουμε τη δημιουργία ενός Περιφερειακού Σιδηροδρομικού Φορέα Πελοποννήσου μέσω προγραμματικής σύμβασης με τον ΟΣΕ, που θα αναλάβει:
1️⃣ Εκπόνηση μελετών βιωσιμότητας & πολιτιστικών διαδρομών
2️⃣ Διεκδίκηση ευρωπαϊκών & εθνικών πόρων
3️⃣ Αξιοποίηση επιδοτήσεων άγονων γραμμών
4️⃣ Συνεργασία με νέους σιδηροδρομικούς παρόχους (Levante Trains, EMSE Rail)
📌 Ο σιδηρόδρομος της Πελοποννήσου δεν λαμβάνει ούτε 1 ευρώ από τα 65 εκ. € της ετήσιας κρατικής επιδότησης για άγονες γραμμές.
Την ίδια στιγμή, ο ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε. επιδοτείται τακτικά από το Δημόσιο (π.χ. 2.820.015,44 € μόνο για ένα εξάμηνο λειτουργίας το 2025!).
👉 Είναι παράδοξο και άδικο να επιδοτείται γενναιόδωρα ένας ιδιωτικός αυτοκινητόδρομος, ενώ ο δημόσιος και περιβαλλοντικά βιώσιμος σιδηρόδρομος παραμένει χωρίς καμία ενίσχυση.
🟢 Η Περιφέρεια Πελοποννήσου οφείλει:
1️⃣ Να διεκδικήσει τη χρηματοδότηση για την επαναλειτουργία του Προαστιακού Μεσσηνίας και της γραμμής Κορίνθου–Άργους–Ναυπλίου
2️⃣ Να αναζητήσει ευρωπαϊκούς πόρους
3️⃣ Να διεκδικήσει μέρος των 65 εκ. € της κρατικής επιδότησης
4️⃣ Να αξιολογήσει τις υπόλοιπες σιδηροδρομικές γραμμές
5️⃣ Να απορρίψει καθολικά την πρόταση για μετατροπή του σιδηροδρόμου σε ποδηλατόδρομο 3,5 εκ. €, ως ανεξήγητη και καταστροφική επιλογή
🚆 Το τρένο της Πελοποννήσου δεν είναι πολυτέλεια, όπως δήλωσε ο αν. Υπουργός Υποδομών κ. Κυρανάκης — είναι αναπτυξιακό εργαλείο, πυλώνας κοινωνικής συνοχής και πράσινης μετάβασης.
Η επαναλειτουργία του Προαστιακού Μεσσηνίας και της γραμμής Κόρινθος–Άργος–Ναύπλιο μπορούν να αποτελέσουν εφαλτήριο βιώσιμης ανάπτυξης της Πελοποννήσου.







































